Skip to main content

Resource Library

Displaying 1 - 50 of 1596
  • Sous-tâche: Participer à un jeu d’objets trouvés (A1 - 4e Français de base)

    French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC-SA Link by Danielle Hunter 4 hours ago

    Education Level(s): Lower Primary, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Grade 4

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French Immersion

    Cette sous-tâche est une addition à la série de sous-tâches qui correspond au scénario de 4e année Français de base/A1 intitulé Welcoming a New Student to the Class, publié par le CEFR Eastern Region Working Group (2023). 

  • Surmonter l'insécurité linguistique Un cycle d’apprentissage

    French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC-SA Link by Laura Sgambelluri 4 hours ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French

    Dans ce cycle d’apprentissage, les élèves deviennent les professeurs de leur propres langues! En groupes, ils créent une liste de 10 mots dans une langue qu’ils parlent, par exemple, l’arabe ou le mandarin. Les professeurs modélisent comment prendre des risques en faisant des conversations spontanées devant la classe dans leurs langues. Celui-ci donne l' occasion de discuter des stratégies pour communiquer dans une langue étrangère sans un grand vocabulaire. Le lendemain, les élèves feront un jeu de rôle spontané en français pour pratiquer ces stratégies.

  • Un budget pour atteindre un but financier

    Business & Communications, French Creative Commons BY-NC Link by Mirela Cherciov 4 hours ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 8

    Program(s): Immersion

    Cette RÉL porte sur la création d’un budget pour un.e élève d’études postsecondaires.

    Cette RÉL est une activité  à diffuser par projecteur avec fiches de travail pour élèves.

    Le(s) contenu(s) d’apprentissage du curriculum de :

    Mathématiques (2020)

  • Comment créer un post (message/article) sur un réseau social de type Instagram

    Business & Communications, French Creative Commons BY-NC Link by Mirela Cherciov 4 hours ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Cette RÉL porte sur la création d’un post instagram pour promouvoir une activité au sein de l'école (club, événement, équipe, assemblée…)

    Après avoir suivi cette RÉL, les élèves seront capables d’/de …

  • Les Plantes: un livret!

    Science, Basic Principles Creative Commons BY-NC Link by Mirela Cherciov 5 hours ago

    Education Level(s): Lower Primary, Grade 2

    Program(s): Immersion

    Cette RÉL porte sur: Systèmes vivants les plantes : croissance et changements 

    Les contenus d’apprentissage du curriculum de FLS sont:

    (lecture) C1.4 - connaîtra et utilisera quelques stratégies pour enrichir son vocabulaire par la lecture

  • Fractions et nombres décimaux

    French, Speaking and Listening Creative Commons BY-NC-SA Link by Mirela Cherciov 5 hours ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4

    Program(s): Immersion

    Cette RÉL est un gabarit de plan de leçon visant à revoir certains concepts de base sur les fractions décimales soit: exprimer des fractions en nombres décimaux et à voir la relation entre les dixièmes en nombres décimaux et les dixièmes en fraction. 

    Les contenus d’apprentissage du curriculum de FLS est du niveau élémentaire :

    Communication orale 

  • LE SON [O] O-AU-EAU

    French, Speaking and Listening Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Mirela Cherciov 5 hours ago

    Education Level(s): Lower Primary, Kindergarten, Grade 1, Grade 2, Grade 3

    Program(s): Immersion

    Nous avons créé cette ressource pour faciliter le développement de la conscience phonémique chez les élèves de première année. Ces cartes peuvent être utilisées en classe en demandant à l'ensemble du groupe d'annoncer les réponses. Elles peuvent également être utilisées en petits groupes ou individuellement.

    Le(s) contenu(s) d’apprentissage du curriculum de FLS est/sont :

    Attachment Size
    (Révisée)RÉL - Les sons oaueau.pdf (993.3 KB) 993.3 KB
  • Créer des expériences authentiques en FLS : une campagne de sensibilisation

    French, Composition and Rhetoric Creative Commons BY-NC-SA Link by Mirela Cherciov 5 hours ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9

    Program(s): Immersion

    Cette leçon vise à guider les élèves de la division intermédiaire dans la création de leur propre campagne de sensibilisation sur un sujet qui les intéresse.

    Le(s) contenu(s) d’apprentissage du curriculum de FLS est/sont :

    D1. Objectif, auditoire et forme : écrira en français dans diverses formes, à des fins diverses et pour différents auditoires en utilisant ses connaissances du vocabulaire et des éléments stylistiques afin de communiquer clairement et efficacement;

  • Les passeports de pays francophones

    French, Composition and Rhetoric Creative Commons BY File Upload by Muriel Péguret 1 day ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Cette ressource a été créé lors d'un atelier Camerise en février 2025 par Joana Muca et David Des Rosiers, et révisée par Muriel Péguret pour Camerise. Elle porte sur la découverte des pays de la francophonie. 

    Après avoir suivie cette RÉL, les élèves seront capables de…

    -démontrer leur apprentissage d’un pays francophone d’une manière créative 

    -appuyer leurs connaissances dans le domaine d’art et de la géographie en créant un passeport visuel

    Attachment Size
    LES PASSEPORTS DES PAYS FRANCOPHONES_Camerise.docx (7.33 MB) 7.33 MB
  • Une visite dans une ville francophone

    French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Muriel Péguret 1 day ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French Immersion

    Cette ressource a été créé lors d'un atelier Camerise en février 2025 par Anne Sagar et Emma Joshua. Elle a été révisée par Muriel Péguret pour Camerise.

    Cette RÉL porte sur la francophonie et le voyage. La découverte d’une nouvelle culture et des expériences qui nous intéressent. 

    Une réflexion et une révision sur les éléments suivants pourraient aider à préparer les élèves : 

    -de combien de temps disposez-vous et quel est le budget pour le voyage à deux/trois... ? 

    Attachment Size
    Chat Mat pour pays de la francophonie_Version Camerise (2).docx (5.95 MB) 5.95 MB
  • Les scénarios thématiques - Parlons!

    French, Speaking and Listening Creative Commons BY-NC File Upload by Pauline Le Bot 1 day ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French Extended Immersion

    Cette ressource a été créée lors d'un atelier Camerise en février 2025 par Clinton Jang-Naruse et Eurah Park. Elle a été révisée par Pauline Le Bot pour Camerise.

    Cette ressource est composé d'une présentation pour la classe et d'un guide pour l'enseigner.

    Attachment Size
    Camerise _ Dossier thématique - Guide pour enseigner_0.docx (1.96 MB) 1.96 MB
    Camerise _ Dossier thématique - Ressource pour la classe.pdf (3.28 MB) 3.28 MB
  • Manie Musicale 2025 – Questions de révision - version non interactive

    French, Reading Informational Text Creative Commons BY-NC File Upload by Muriel Péguret 1 day ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Cette ressource a été créée lors d'un atelier Camerise en février 2025 par Andréa Lei et révisée par Muriel Péguret pour Camerise. Elle porte sur les chansons et les chanteurs de Manie musicale 2025

    Il existe aussi des versions interactives de la partie 1 et de la partie 2.

    Attachment Size
    Les questions pour réviser les chansons de Manie Musicale _Andrea Lei et Muriel Péguret pour Camerise_Version non interactive.docx (473.27 KB) 473.27 KB
  • grille d’évaluation pour l'activité "Balado/Podcast

    Arts & Humanities, Languages Creative Commons BY-SA File Upload by Sushumna Rao 1 day ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): PBL (Project-based Learning)

    The assessment grid given here in a doc format is to be used with the pedagogical activity Le podcast developed by Mme Vanessa Simard.

  • Compatibilité des licences Creative Commons

    Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-ND File Upload by Pauline Le Bot 2 days ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Undefined

    Ce tableau vise à résumer en un clin d'oeil la compatibilité des contenus pour les inclure dans une RÉL.

    Il est basé sur le tableau issu du Wiki Creative Commons : License Compatibility Chart, Wiki CC license compatibility, CC BY.

    Attachment Size
    3.5-Compatibilité des licences Creative Commons_02.pdf (134.03 KB) 134.03 KB
  • Carte d'interaction orale (A2) : Acheter un cadeau

    French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC Link by Mme Labine 2 days ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12, Adult & Continuing Education

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French Immersion

    Cette RÉL propose une activité qui invite les élèves à interagir avec un partenaire en utilisant ses compétences en communication orale afin de simuler un scénario / un dialogue.

  • Jour des Franco-Ontariens et Franco-Ontariennes : ressources pédagogiques

    Arts & Humanities, Visual Arts I don't see any of these File Upload by Mirela Cherciov 2 days ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Ce livret de ressources accompagne une expérience culturelle présentée en collaboration avec Camerise. À travers un parcours inspirant dans la vie, la carrière et les réussites de l’artiste franco-ontarienne Nicole Bélanger, il met en lumière la richesse de la culture et de la langue française, tout en célébrant les précieuses contributions des francophones de l’Ontario à la société.

    Attachment Size
    Livret de Ressources - Jour des Franco-Ontariens et des Franco-Ontariennes.pdf (2.18 MB) 2.18 MB
  • Je m’habille: des cartes

    French, Composition and Rhetoric Creative Commons BY-NC File Upload by Lisa Auger 1 week ago

    Education Level(s): Lower Primary, Grade 1, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Grade 4

    Program(s): Core French Extended Immersion

     Les élèves seront capables de s’exprimer en utilisant les mots de vocabulaire pour décrire ce qu'ils/elles portent.  

    Attachment Size
    les vetements.pdf (29.81 MB) 29.81 MB
  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Recueil

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): All Levels

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez à un bouquet de liens vers des ressources préparées par des personnes enseignantes du Cameroun et du Canada.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier de customisation et recyclage : bracelets et cadre photo

    Education, French Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Core French Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier musique et cuisine

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - La tenue traditionnelle au Cameroun

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Arts et Cultures : Journées portes ouvertes (JPO)

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier de coiffures africaines

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Core French Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier de slam-poésie

    French, Speaking and Listening Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier de cuisine

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier de berceuses

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Atelier de création : recyclage et customisation

    French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada - Loisirs et sports au Cameroun

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Lower Primary, Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12

    Program(s): Immersion

    Les ressources de la Collection RÉL sur le Cameroun et le Canada sont placées sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0, sauf mention contraire pour faciliter leur adaptation et réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez au document. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA, sauf mention contraire.

  • Jaser en français : accompagnement didactique et plans de leçon pour l’enseignement du français informel

    French, Speaking and Listening Creative Commons BY-NC-SA Link by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Lower Primary, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Middle School, High School

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French Extended Immersion

    Cette ressource est née du besoin de développer une compétence linguistique du français informel chez les apprenants des niveaux débutant et intermédiaire.

  • Les fruits tropicaux – tropical fruit - Grades 3 – 6 Immersion, and Grades 6 – 8 Core French

    French, Science Creative Commons BY File Upload by Anonymous 1 week ago

    Education Level(s): Lower Primary, Grade 3, Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Teachers will incorporate Intercultural competence skills in this lesson, focusing on tropical fruit, environmental education, and geography. Grades 3 – 6 Immersion, and Grades 6 – 8 Core French

    Attachment Size
    les-fruits-tropicaux-tropical-fruits-with-creative-commons-license.pdf (244.22 KB) 244.22 KB
  • Résumer, synthétiser, argumenter

    French Creative Commons BY-NC-SA Link by Anonymous 1 week ago

    Education Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Undefined

    Le manuel RÉSUMER, SYNTHÉTISER, ARGUMENTER s’adresse aux étudiants de français langue seconde de niveau avancé (3e ou 4e année universitaire, essentiellement). Profitant des possibilités qu’offre le format multimédia, le manuel intègre un certain nombre d’exercices autocorrigés et de présentations sur des points de langue. Ce manuel se présente dans un format multistandard et multiplateforme. On peut le consulter à partir d’ordinateurs, de tablettes et de téléphones.

  • Le Littéraire dans le quotidien

    French, Composition and Rhetoric Creative Commons BY-NC File Upload by Anonymous 1 week ago

    Education Level(s): Middle School, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Le Littéraire dans le quotidien is an open textbook for use in French courses. The Literary in the Everyday represents a new pedagogical approach to reading and writing at the lower levels and is applicable to all languages. Teachers of foreign languages besides French can read about the approach in the Teacher's Guide. Go to Google Drive for individual chapters.

    Attachment Size
    LLDQ-textbook_Littéraire dans le quotidien.pdf (26.85 MB) 26.85 MB
  • Outil d'auto-évaluation - production orale (élève) - A2

    French Creative Commons BY-NC Link by Jeanette Schramm 1 week ago

    Education Level(s): Upper Primary, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Tableau d'auto-évaluation destiné aux élèves du niveau A2

  • Les Parties du Corps

    French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC-SA Link by Crystal Brown 1 week ago

    Education Level(s): Lower Primary, Grade 1, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12, Adult & Continuing Education

    Program(s): Core French Extended Immersion

    Parts of the Body - Les Parties du Corp

  • Finding OER, Remixing OER - Hands on exercise

    Education, Educational Technology Creative Commons BY File Upload by Philippe Morin 1 week ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Career/Technical

    Program(s): Undefined

    The assignment “Finding and Remixing Open Educational Resources (OER): A Hands-On Exercise” is designed to provide students with practical experience in locating, evaluating, and utilizing OER materials available on the web.

    Attachment Size
    Finding OER, Remixing OER_Hands - On Exercise.pdf (120.31 KB) 120.31 KB
  • Regional OER Guidelines: Cameroon (French)

    Support Resources, Educator Development Creative Commons BY File Upload by Muriel 1 week ago

    Education Level(s): All Levels

    Program(s): Undefined

    This is a research by a group in Cameroon who studied the potential benefits of using Open Education Resources in their educational system. There are practical steps to achieve this goal. This resource is inspiring as it can be used as an example for other contexts.

    Attachment Size
    2017_Nkwenti_Regional-OER-Guidelines-Cameroon_French-1-_8_.pdf (714.69 KB) 714.69 KB
  • Criteria for evaluating an Intercultural Competence resource or activity

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education, Career/Technical

    Program(s): Undefined

    This document is part of the course Intercultural Competence in French as a Second Language (FSL): A Teacher Practical Collaboration Envisioning a Change of Action in French Teaching and Learning by Taciana de Lira e Silva, Jason Harper with contribution from Mirela Cherciov and Pauline Le Bot for Camerise | CC BY-NC-SA.

    Attachment Size
    Criteria-for-evaluating-IC-activity.pdf (208.24 KB) 208.24 KB
  • Evaluating Learners’ Progress : from Intercultural Awareness to Intercultural Competence in Relation to the Three Savoirs

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education, Career/Technical

    Program(s): Undefined

    This document is part of the course Intercultural Competence in French as a Second Language (FSL): A Teacher Practical Collaboration Envisioning a Change of Action in French Teaching and Learning by Taciana de Lira e Silva, Jason Harper with contribution from Mirela Cherciov and Pauline Le Bot for Camerise | CC BY-NC-SA.

    Attachment Size
    Learners-Progress-IA-to-IC-3-Savoirs.pdf (106.09 KB) 106.09 KB
  • Overview of the different assessment techniques to evaluate the Intercultural Competence

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education, Career/Technical

    Program(s): Undefined

    This document is part of the course Intercultural Competence in French as a Second Language (FSL): A Teacher Practical Collaboration Envisioning a Change of Action in French Teaching and Learning by Taciana de Lira e Silva, Jason Harper with contribution from Mirela Cherciov and Pauline Le Bot for Camerise | CC BY-NC-SA.

    Attachment Size
    Assessment-techniques-to-evaluate-IC.pdf (252.44 KB) 252.44 KB
  • Tips to Incorporate Intercultural Competence

    French, Intercultural Awareness Creative Commons BY-SA File Upload by Pauline Le Bot 1 week ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education, Career/Technical

    Program(s): Undefined

    This document is part of the course Intercultural Competence in French as a Second Language (FSL): A Teacher Practical Collaboration Envisioning a Change of Action in French Teaching and Learning by Taciana de Lira e Silva, Jason Harper with contribution from Mirela Cherciov and Pauline Le Bot for Camerise | CC BY-NC-SA.

    Attachment Size
    IC-Course_-Tips-to-Incorporate-IC.pdf (247.85 KB) 247.85 KB
  • FLS: Gabarits de planification (à rebours + quotidienne)

    French, FSL and FLD (French Literacy Development) Creative Commons BY-NC File Upload by Monique de Villers 2 weeks ago

    Education Level(s): Lower Primary, Upper Primary, Middle School

    Program(s): CEFR-Related Approaches Core French Extended Immersion

    Deux exemples de gabarits de planification pour les enseignant.es de FLS du palier élémentaire.  Le premier gabarit peut être utilisé pour la planification à rebours et le deuxième pour la planification quotidienne.  Ces gabarits considèrent aussi l'utilisation des descripteurs du CECR ainsi que des exemples précis de stratégies d'enseignement, d'évaluation et de différenciation pédagogique.

    Attachment Size
    FLS-Gabarits-de-planification-_à-rebours_-quotidienne PDF.pdf (522.9 KB) 522.9 KB
  • Naviguer dans un monde d’IA générative : Suggestions pour le personnel scolaire

    Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA Link by Dominique-Scheffel-Dunand 2 weeks ago

    Education Level(s): All Levels, Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Philosophical lens

    Guide de suggestions pour le personnel en context d'enseignement créée pour comprendre la nature de l'IA générative.

  • TIPS Framework_Quality Assurance Guidelines for OER

    Education, Early Childhood Education Creative Commons BY-SA File Upload by Sushumna Rao 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Undefined

    Quality Assurance Guidelines for Open Educational Resources: TIPS Framework Version 2 by The Commonwealth Educational Media Centre for Asia (CEMCA)

    Attachment Size
    TIPSFramework_Version 2.pdf (1.55 MB) 1.55 MB
  • RAP-OER-IFP Curation Rubric V1

    Education, Early Childhood Education Creative Commons BY-SA File Upload by Sushumna Rao 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education, Career/Technical

    Program(s): Undefined

    RAP Curation Rubric to Assess the Pedagogical Potential of Open Educational Resources (OER) for use on Interactive Flat Panel (IFP) Devices in Schools Version 1. (short name: RAP-OER-IFP Curation Rubric V1)

    1. Guiding Question to create the RAP Curation Rubrics

    Attachment Size
    IFP-RAP-OER-Curation-Rubric-v1.pdf (207.4 KB) 207.4 KB
  • OER Finding Exercise

    Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-SA File Upload by Dominique-Scheffel-Dunand 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Undefined

    This activity was used to practice finding OER during a workshop offered during OE Week 2025. The exercise can help beginners to practice finding OER and with proper attribution. Along with details to add strategies to use.

    *Recommended: Download the document and use individueally or collectively in a workshop.

    Attachment Size
    Finding_OER_2025_OE_Week_Exercise.pdf (126.1 KB) 126.1 KB
  • Ontario Psychological Association Guidelines for Diagnosis and Assessment of Children, Adolescents, and Adults with Learning Disabilities

    Education, Social Sciences Public Domain File Upload by Anonymous 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Undefined

    This document written by the Ontario Psychological Association provides information on the diagnosis of a learning disability in Ontario. The following topics are addressed: 1) History of academic impairment, 2) Developmental, health, educational or contextual factors, 3) Academic achievement, 4) Basic psychological and cognitive processes, 5) Abilities essential for thinking and reasoning, 6) Effort motivation, and noncompliance with instructions, 7) Social, emotional, and behavioural, 8) Formulation of a diagnosis, 9) Supports and interventions, 10) Communication.

    Attachment Size
    OPA-Guidelines-for-Diagnosis-Assessment-of-Learning-Disabilities-Sept.-7-2018-1.pdf (414.76 KB) 414.76 KB
  • Quick Fact sheet: H5P interactive book and Pressbooks

    Education, Support Resources Creative Commons BY-NC File Upload by Anonymous 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate

    Program(s): Undefined

    This Quick Fact Sheet gives a quick introduction to the H5P interactive book and Pressbooks. It is open to development and other strategies can be added. Feel free to adapt it, as it is licensed under CC BY-NC.

    Attachment Size
    Quick Fact sheet_ H5P interactive book.docx.pdf (280.67 KB) 280.67 KB
  • Grille d'évaluation ou de co-évaluation d'une ressource pédagogique ou didactique

    Education, French Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Dominique-Scheffel-Dunand 2 weeks ago

    Education Level(s): All Levels, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate

    Program(s): Other

    Cette œuvre, "Grille d'évaluation ou de co-évaluation d'une ressource pédagogique ou didactique", est adaptée de "Open Textbooks Review Criteria" par BCcampus, utilisée sous CC BY 3.0. "Grille d'évaluation et de co-évaluation d'une ressource pédagogique/didactique" est sous licence CC BY NC-SA 4.0 par Yarubi Diaz et Dominique Scheffel-Dunand pour Camerise.

    Attachment Size
    Grille d'évaluation ou de co-évaluation d'une ressource pédagogique ou didactique.pdf (128.85 KB) 128.85 KB
  • Practical Interculturality through the Funds of Knowledge Strategy in FSL

    Education, French Creative Commons BY-NC-SA File Upload by Anonymous 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate

    Program(s): Undefined

    The objective of this resources is to illustrate concrete ways in which Funds of Knowledge (FKN) can be promoted and integrated in French as a Second Language (FSL) teaching and learning through pedagogical practices that foster inclusion for diverse students and value their communities by connecting classroom learning to lived experiences.

    Attachment Size
    Practical Interculturality through the Funds of Knowledge Strategy in FSL.pdf (1.04 MB) 1.04 MB
  • Fiche express - Creative Commons et choix de ressources

    Education, Support Resources Creative Commons BY-NC File Upload by Anonymous 2 weeks ago

    Education Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education

    Program(s): Undefined

    Cette Fiche Express présente rapidement comment choisir des ressources libres de droits pour préparer une Ressource Éducative Libre (RÉL). Elle est évolutive et d'autres stratégies peuvent être ajoutées. N'hésitez pas à l'adapter, elle est placée sous licence CC BY-NC.

    Attachment Size
    Fiche express _ Creative Commons et droits d’auteur.pdf (9.03 MB) 9.03 MB