Community Resources
Identifier des thématiques pour créer des produits pédagogiques dérivés
Education, Educational Technology Creative Commons BY-NC-SA 18 hours agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Other
Cette ressource contient un bouquet de liens composé d' : - Un processus pilote qui présente des étapes afin d'identifier des thématiques pour créer des produits pédagogiques dérivés à partir d’un corpus scientifique. - Une vidéo présentant ce processus pilote. - Une proposition de déroulé pour un atelier de prise en main du processus, intitulée "Thématiques et dérivés - Fiche atelier".
- All these resources are available in English. CC BY-NC-SA 4.0
Analyse des facteurs explicatifs et des pistes de solution au phénomène du décrochage chez les nouveaux enseignants, et de son impact sur la réussite scolaire des élèves
Education, French Creative Commons BY 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Undefined
P. 13: "Six principaux facteurs ressortent de cette analyse exhaustive des données de recherche. La charge de travail trop importante arrive au premier rang pour l’ensemble des répondants. Suivent la gestion de classe, le climat à l’école, le manque de formation (initiale ou continue), le manque de ressources, et la gestion difficile des élèves en difficulté.
Attachment Size rapport_decrochage-nouveaux-enseignants.pdf (926.43 KB) 926.43 KB Jour des Franco-Ontariens et Franco-Ontariennes : ressources pédagogiques
Arts & Humanities, Visual Arts Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12
Program(s): Core French Extended Immersion
Ce livret de ressources accompagne une expérience culturelle présentée en collaboration avec Camerise. À travers un parcours inspirant dans la vie, la carrière et les réussites de l’artiste franco-ontarienne Nicole Bélanger, il met en lumière la richesse de la culture et de la langue française, tout en célébrant les précieuses contributions des francophones de l’Ontario à la société.
Attachment Size Livret de Ressources - Jour des Francos-Ontariens et des Franco-Ontariennes.pdf (2.18 MB) 2.18 MB Mini-cours Camerise: Formation des enseignants en RÉL et éducation ouverte
Education, Educational Technology Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Undefined
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
ChatGPT – Guide de l’enseignant « ce qui marche le mieux »
Education, Educational Technology Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Career/Technical
Program(s): Undefined
Le texte original de Andrew Herft, disponible ici https://drive.google.com/file/d/15qAxnUzOwAPwHzoaKBJd8FAgiOZYcIxq/view est traduit en français par Alexandre Gagné. Une approche qui propose des pistes d'utilisation de cette technologie qui peut être perçue au premier regard comme menaçante pour les habitudes dans la classe. Peut-être pas?
Attachment Size ChatGPT-Guide-de-lenseignant-FR.pdf (415.54 KB) 415.54 KB Qu'est-ce que les REL? Quelle est leur importance?
Education, Educational Technology Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Other
Introduction aux REL et mise en pratique
Intercultural Competence in FSL: A Teacher Practical Collaboration Envisioning a Change of Action in French Teaching and Learning
Education, Interdisciplinary Studies Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Career/Technical
Program(s): Undefined
The role of interculturality in FSL teaching and learning is the subject of this course that offers recognized theoretical concepts and practical applications. All language educators can benefit from examining the content of this course.
LES DROITS D’AUTEUR : TOUR D’HORIZON POUR LES ENSEIGNANT.ES AU NIVEAU ÉLÉMENTAIRE ET SECONDAIRE - MODULE 3
Education, Educational Technology Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
Identifier des Thématiques pour Créer des Produits Pédagogiques Dérivés -Vidéo Intéractive
Support Resources, Career Development Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Other
Ceci est une dérivation d'une vidéo créée pour identifier des thématiques afin de créer des produits pédagogiques dérivés et pour assurer la compréhension sur la formation des dérivations. C'est aux éducateurs.trices d'évaluer comment ils créent leurs matériaux et s'ils le font dans la façon la plus bénéfique pour leurs élèves. La partie interactive est fait pour la rétention.
TIP SHEET INTERCULTURAL COMPETENCE 101
Interdisciplinary Studies, Cultural Studies Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Career/Technical
Program(s): Core French Extended Immersion
A list of recommendations on how to incorporate intercultural competence in FSL teaching.
Attachment Size Tip-Sheet-Intercultural-Competence-101-licensed.pdf (1.29 MB) 1.29 MB Tip Sheet Indigenous Education in FSL and in general education
Interdisciplinary Studies, Cultural Studies Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Core French Extended Immersion
This resource will help teachers incorporate and nurture a holistic approach to learning.
Attachment Size Tip-Sheet-Indigenous-Education-in-FSL-licensed.pdf (2.43 MB) 2.43 MB TIP SHEET ENVIRONMENTAL EDUCATION IN FSL
Interdisciplinary Studies, Support Resources Creative Commons BY-NC-SA 2 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Career/Technical
Program(s): Core French Extended Immersion
A list of recommendations on how to incorporated environmental education in FSL.
Attachment Size Tip-Sheet-Environmental-Education-in-FSL-licensed.pdf (2.02 MB) 2.02 MB Apprentissage inspiré de la terre Rapport d’étude de cas : comment intégrer une philosophie autochtone à l’enseignement?
Education, Health and Physical Education Creative Commons BY-NC-ND 3 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Undefined
This report discusses a land-inspired program that takes a pan-Indigenous approach for indoor and outdoor learning, directed toward youth in the Kootenay region of British Columbia. Note aux enseignants et aux administrateurs -- Sommaire -- Contexte actuel de l’éducation autochtone au Canada -- Étude de cas : H’a H’a Tumxulaux Outdoor Education Program -- Incidences de l’apprentissage inspiré de la terre : l’exemple du Kootenay-Columbia Learning Centre -- Conclusion : recommandations pour reproduire le program
Transcription UNESCO - Les Ressources éducatives libres
Education Creative Commons BY-NC 3 weeks agoEducation Level(s): All Levels, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
This resource is the written transcription of a UNESCO video discussing about the Open Educational resources and its benefits for the educational world.
Attachment Size Transcription-vidéo-UNESCO-Les-ressources-éducatives-libres.pdf (217.6 KB) 217.6 KB Plurilingual Guide: Implementing Critical Plurilingual Pedagogy in Language Education
Education, Social Sciences Creative Commons BY-SA 3 weeks agoEducation Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
A guide including a clear explanation of the features and relevancy of Plurilingual Education and a collection of tasks to be used in the classroom. The guide is conceptualized with English as a Second Language in mind, but it can be easily adapted to the context of FSL education.
Attachment Size Plurilingual_guide_Galante.pdf (24.79 MB) 24.79 MB Canadian Parents for French / Canadian Parents for French - Government of Canada
French I don't see any of these 3 weeks agoEducation Level(s): Lower Primary, Kindergarten, Grade 1, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12
Program(s): Core French Extended Immersion
CPF - Canadian Parents for French is primarily designed with the needs of parents in mind, but is a comprehensive portal that links to external resources, and promotes the advocacy and acquisition of French in a Canadian learning context. Designed to give parents of children learning French resources, there are different levels of involvement that are available.
Mini TFO Kids / Flip TFO, Plus TFO
Arts & Humanities, French Copyright Restricted 3 weeks agoEducation Level(s): Lower Primary, Grade 3, Upper Primary, Middle School, High School
Program(s): Core French Extended Immersion
Educational French language videos, films and TV shows for kids, youth and adults based on Canada's francophonie. Also quality educational certified content for students, parents and teachers from K-12. TFO provides educational content in French for children, teens and adults in four different categories. Mini TFO offers educational videos, cartoons, animated films, TV shows for kids 2-8 years of age. Flip TFO provides TV shows, funny videos, and educational content for youths. Plus TFO offers films, documentaries, and news stories for adults.
Etape 1.4 : Consent to participate in a K-12 OER creation project
Support Resources, Learner Success Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Undefined
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 1.4 : Besoin.
Etape 2 : Outil de décision concernant l’utilisation équitable aux niveaux élémentaire et secondaire
Support Resources, Learner Success Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Undefined
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 2 : recherche.
Etape 1.3 : Request to use copyrighted work in a K-12 OER
Support Resources, Learner Success Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Undefined
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 1.3 : Besoin.
Etape 1.5 : Consent to appear in a K-12 OER
Support Resources, Learner Success I don't see any of these 1 month agoEducation Level(s): Undefined
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 1.5 : Besoin.
Teaching FSL through Intercultural Competence (IC)
French, Interdisciplinary Studies Creative Commons BY 1 month agoEducation Level(s): All Levels
Program(s): Core French Extended Immersion
This resource explains what is Intercultural competence (IC) and why it should be incorporated in FSL teaching. It explains the three parts of a lesson that promotes IC and gives you an example of how to add an intercultural component to a regular lesson. Finally, this document also shows how a teacher can adapt a lesson plan from KG to Grade 12.
Attachment Size Teaching-French-through-Intercultural-Competence-IC.pdf (211.01 KB) 211.01 KB Qu’est-ce qu’il faut faire pour attirer l'intérêt de nos étudiants?
Interdisciplinary Studies Copyright Restricted 1 month agoEducation Level(s): Lower Primary, Grade 3, Middle School, Grade 7, Grade 9, High School, Grade 12
Program(s): Core French Extended Immersion
A list of advice to motivate students to learn French
Attachment Size Quest-ce-quil-faut-faire-pour-attirer-linteret-de-nos-etudiants.pdf (885.82 KB) 885.82 KB Plongeons Camerise : Module Co-évaluation de ressources pédagogiques et didactiques en FLS
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): All Levels, Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Bilingual Instructional Programs
Cette ressource fait partie de la collection Plongeons Camerise. Elle est placée sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA pour faciliter son adaptation et sa réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez à un document Google. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA.
Etape 0: Chronologie du parcours RÉL Camerise en 6 étapes
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 0 : préparation.
Quick Fact sheet: H5P interactive book and Pressbooks
Education, Support Resources Creative Commons BY-NC 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
This Quick Fact Sheet gives a quick introduction to the H5P interactive book and Pressbooks. It is open to development and other strategies can be added. Feel free to adapt it, as it is licensed under CC BY-NC.
Art in the FSL classroom - Interdisciplinary activity: co-organization and co-teaching insights and reflections on co-teaching in the core French program
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Core French
Under a Camerise-funded project, Mother Cabrini Catholic School embarked on a multi-disciplinary undertaking, led by teacher Chafica Al-Dahr, to produce "Art in the FSL Classroom", which involved the whole school along with parents and student leaders. The project entailed a collective effort by the whole school's teaching staff, resulting in an exhibition event inspired by the Nuit blanche. This resource is under the CC BY-NC-SA Creative Commons license to allow easy adaptation and reuse. This link will take you to a Google document.
Plongeons Camerise - Module Co-enseignement
Arts & Humanities, Visual Arts Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): All Levels, Lower Primary, Kindergarten, Grade 1, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Adult & Continuing Education
Program(s): PBL (Project-based Learning)
Cette ressource fait partie de la collection Plongeons Camerise. Elle est placée sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA pour faciliter son adaptation et sa réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez à un document Google. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA.
Plongeons Camerise : Module Coaching et Mentorat - Nos espérances, nos rêves, nos objectifs en FLS
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): All Levels, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Bilingual Instructional Programs
Cette ressource fait partie de la collection Plongeons Camerise. Elle est placée sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA pour faciliter son adaptation et sa réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez à un document Google. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA.
Etape 5 : Critères d’évaluation d'une RÉL au niveau élémentaire et secondaire pour le FLS
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 5 : Validation.
Plongeons Camerise : Une approche innovante pour le développement professionnel en pédagogies collaboratives et inclusives en FLS - Module général
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): DEDI lens
Cette ressource fait partie de la collection Plongeons Camerise. Elle est placée sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA pour faciliter son adaptation et sa réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez à un document Google. Vous pourrez le consulter et vous serez également libre de le copier ou de l’exporter dans le format de votre choix pour l’éditer ou le rediffuser en prenant soin de citer les auteurs et de réutiliser la licence CC BY-NC-SA.
Etape 4.2 : Guide éditorial des RÉL pour le niveau élémentaire et secondaire
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 4.2 : Développement.
Etape 6 : Comment s’assurer que mes collègues vont trouver ma RÉL ?
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise met à la disposition des enseignant.es aux niveaux M-12 une trousse à outils pour les accompagner dans les 6 étapes du parcours RÉL Camerise pour le niveau élémentaire et secondaire. Notre équipe est immensément redevable à l’équipe de la FabriqueREL et à son travail autour du parcours du “Parcours de création d’une REL en 6 étapes” utilisé sous CC BY. La démarche de la FabriqueREL a été l’inspiration pour ce dérivé plus particulièrement adapté au contexte de l’enseignement aux niveaux M-12. Ce document fait partie de l’étape 6 : Diffusion.
Version écrite du Module 3 (mini-cours Camerise) : Trouver & évaluer des RÉL pour le niveau élémentaire et secondaire
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
Modèle de Sondage - Rétroactions sur les Plongeons Camerise
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Other
Ce document présente un modèle de sondage à partager à la suite d'un atelier de Plongeons Camerise. Il pourra être imprimé ou le texte pourra être copié et collé dans un outil de sondage de votre choix tels que Google Form, LimeSurvey, SurveyMonkey ou autre. Cette ressource est placée sous licence CC BY-NC-SA, vous pouvez donc la télécharger, l'adapter, le traduire, retirer ou ajouter des parties, la redistribuer, etc.
Practical Interculturality through the Funds of Knowledge Strategy in FSL
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
The objective of this resources is to illustrate concrete ways in which Funds of Knowledge (FKN) can be promoted and integrated in French as a Second Language (FSL) teaching and learning through pedagogical practices that foster inclusion for diverse students and value their communities by connecting classroom learning to lived experiences.
Version écrite du Module 0 (mini-cours Camerise) : Bienvenue au mini-cours Camerise : Devenir auteur.e
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
Version écrite du Module 1 : RÉL 101 dans le contexte élémentaire et secondaire
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
Fiche express - Creative Commons et choix de ressources
Education, Support Resources Creative Commons BY-NC 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate
Program(s): Undefined
Cette Fiche Express présente rapidement comment choisir des ressources libres de droits pour préparer une Ressource Éducative Libre (RÉL). Elle est évolutive et d'autres stratégies peuvent être ajoutées. N'hésitez pas à l'adapter, elle est placée sous licence CC BY-NC.
Version écrite du Module 2 (mini-cours Camerise) : Les droits d’auteur : tour d’horizon pour les enseignant.es au niveau élémentaire et secondaire
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
Version écrite du Module 4 (mini-cours Camerise) : Adapter et créer des RÉL au sein de votre conseil scolaire : le parcours RÉL Camerise
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
A Continuum of Considerations for Leaders in FSL Programs
Education, French Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Undefined
Program(s): Core French Extended Immersion
This continuum is a tool to guide leaders in French as a Second Language (FSL) programs. It can be used to determine strengths and next steps to overcome systemic barriers in FSL in various contexts. There are also resources listed to support growth within each component. Cette ressource est placée sous la licence Creative Commons CC BY-NC-SA pour faciliter son adaptation et sa réutilisation. En cliquant sur Visiter le lien, vous accéderez à un document Google.
Les stratégies de lecture pour une texte informatif: découvrir le Marché Kensington de la collection DEI Vivre au Canada
French, Language, Grammar, Vocabulary Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Lower Primary, Grade 1, Grade 2, Grade 3, Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9
Program(s): Core French Immersion
Cette ressource a été créé lors d'un atelier Camerise en février 2025 par Winnie Liu et Katherine Treacy. Elle a été révisée par Mirela Cherciov pour Camerise.
Destination DELF
French, DELF/DALF Test Prep Copyright Restricted 1 month agoEducation Level(s): Middle School, Grade 9, High School, Grade 10, Grade 11, Grade 12
Program(s): Core French Extended Immersion
This website is designed for students in Ontario who are considering taking the DELF exam. It provides them with an overview of what to expect, an explanation of why it is a useful asset to have on a resume, and practice questions for the A1, A2, B1, and B2 levels. Additionally, parents can learn about the benefits of the exam and read the parental FAQ section.
LES DROITS D’AUTEUR : TOUR D’HORIZON POUR LES ENSEIGNANT.ES AU NIVEAU ÉLÉMENTAIRE ET SECONDAIRE - MODULE 1
Support Resources, Educator Development Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate
Program(s): Undefined
L’équipe Camerise a développé un mini-cours asynchrone pour former les enseignant.es de français langue seconde au niveau élémentaire et secondaire aux principes de l’éducation ouverte et pour les outiller en vue de la création de RÉL à travers le « parcours RÉL Camerise » en 6 étapes. Le Mini-cours Camerise : devenir auteur.e d’une RÉL au sein de votre conseil scolaire est adapté de Open Education Mini-Course par Stephanie Quail, Sarah Coysh et Hillary Barlow utilisé sous licence CC BY 4.0.
Français inclusif : Un manuel interactif pour le français 102
French, Composition and Rhetoric Creative Commons BY-NC-SA 1 month agoEducation Level(s): Upper Primary, Grade 4, Grade 5, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9, High School, Grade 10
Program(s): Core French Extended Immersion
Cette ressource est un livre qui innove dans l'apprentissage du français. Il contient des exercices permettant aux étudiants de mieux assimiler le vocabulaire et la grammaire. On y retrouve 4 modules comprennant constitué comme suite : le vocabulaire, l'explication de la grammaire et enfin des exercices.
Prononciation : les finales muettes dans les verbes
French, Speaking and Listening I don't see any of these 1 month agoEducation Level(s): Upper Primary, Grade 6, Middle School, Grade 7, Grade 8, Grade 9
Program(s): Core French Extended Immersion
Description: Learn to pronounce the ends of the verbs (Je crois, tu vois, il faut, etc.). Additionally, learn about eco-tourism and some tourist cities in France, and French geography. Keywords: pronunciation, verb pronunciation, French tourism, eco-tourism. Réflexion personnelle: Pourquoi est-il meilleur pour la planète si les gens font le tourisme local? Duration of two videos:.49" and 1':30. Learner outcomes: word ending pronunciation and writing for different audiences. Vocabulary and expressions: Tiens!, la fête à fond, se promener, dormir, ne ratez pas, c’est mignon.
Francomane
French, Language, Grammar, Vocabulary Educational Use 1 month agoEducation Level(s): High School, Grade 11, Grade 12, Adult & Continuing Education
Program(s): Core French Immersion
The website brings together resources for teaching and learning French as a second language (FSL) and is designed and organized around three conceptual axes for self-directed learning. It includes 311 resources organized in 3 distinctive collections (thematic, grammatical and the oral communication one) that are presented in clear pedagogical sequences aimed at guiding learner's progress from the reading to the oral comprehension.
Ontario Psychological Association Guidelines for Diagnosis and Assessment of Children, Adolescents, and Adults with Learning Disabilities
Education, Social Sciences Public Domain 1 month agoEducation Level(s): Postsecondary College, Postsecondary Undergraduate, Postsecondary Graduate, Adult & Continuing Education
Program(s): Undefined
This document written by the Ontario Psychological Association provides information on the diagnosis of a learning disability in Ontario. The following topics are addressed: 1) History of academic impairment, 2) Developmental, health, educational or contextual factors, 3) Academic achievement, 4) Basic psychological and cognitive processes, 5) Abilities essential for thinking and reasoning, 6) Effort motivation, and noncompliance with instructions, 7) Social, emotional, and behavioural, 8) Formulation of a diagnosis, 9) Supports and interventions, 10) Communication.
Attachment Size OPA-Guidelines-for-Diagnosis-Assessment-of-Learning-Disabilities-Sept.-7-2018-1.pdf (414.76 KB) 414.76 KB Guide to remote learning for students with special education needs
Education, Trades and Technology Public Domain 1 month agoEducation Level(s): All Levels
Program(s): Core French Extended Immersion
This guide addresses strategies to support students with special needs as they navigate online learning during the COVID-19 pandemic. Recommendations are made to help students, families, general education teachers, special education teachers, administrators, and school boards navigate the new challenges.
Attachment Size Guide-to-Remote-Learning-for-Students-with-Special-Education-Needs.pdf (4.02 MB) 4.02 MB